Etický kodex pracovníků pečovatelské služby
I. Základní ustanovení
- Účelem etického kodexu je stanovit základní pravidla chování všech pracovníků organizace a informovat veřejnost o chování, které je oprávněna očekávat.
- Posláním organizace je umožnit seniorům a zdravotně postiženým setrvat co nejdéle v jejich přirozeném prostředí, usnadnit jim život v jejich nepříznivé situaci a žít běžným způsobem života.
- Pracovníci dbají na dodržování lidských práv tak, jak jsou vyjádřeny v Listině základních lidských práv a svobod, řídí se zákony tohoto státu a závaznými předpisy, platnými pro výkon jejich povolání.
II. Etické zásady ve vztahu ke klientům
- Pomáháme lidem, kteří naši pomoc potřebují, bez ohledu na národnost, rasu, víru, věk, pohlaví, politické přesvědčení, ekonomickou situaci a společenské postavení.
- Chováme se zdvořile a respektujeme jedinečnost každého člověka s pochopením, úctou, empatií, trpělivostí a reagujeme na jeho potřeby.
- Respektujeme důstojnost každého člověka, jeho soukromí, důvěrnost jeho sdělení a neposkytujeme žádnou informaci bez jeho souhlasu, pokud by tímto nedošlo k akutnímu ohrožení jeho života. Nikdo nesmí zneužívat ve vztahu ke klientovi jeho důvěru a závislost jakýmkoliv způsobem.
- Každý klient je vždy rovnocenným partnerem, který spolurozhoduje a podle úrovně svých fyzických a psychických sil se také spolupodílí na uspokojování svých potřeb.
- Pracovníci nevyžadují ani nepřijímají dary a žádná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit rozhodování o službě nebo narušit profesionální přístup ke klientovi či žadateli nebo jež by mohlo být považováno za odměnu za práci, která je jeho povinností.
III. Etické zásady ve vztahu k organizaci a ke svým spolupracovníkům
- Pracovníci plní odpovědně své povinnosti vyplývající ze závazků k organizaci, za svou práci nesou plnou odpovědnost a snaží se o to, aby úroveň služeb byla co nejvyšší.
- Pokud si pracovník není jist, zda jde o činnost slučitelnou s výkonem organizace, projedná záležitost se svým nadřízeným. Pracovníci dávají vždy přednost své profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy.
- Pracovníci respektují a využívají pokynů svých nadřízených a ostatních odborných pracovníků a využívají znalosti a zkušenosti svých kolegů.
- Základem vztahů mezi pracovníky je vzájemně čestné, slušné a společensky korektní chování. Kritické připomínky vůči ostatním pracovníkům organizace jsou řešeny pouze na pracovišti a nikdy před klientem či žadatelem o službu.
- Všichni pracovníci dbají na udržení a zvyšování prestiže svého povolání a organizace. I v mimopracovní době vystupují tak, aby nesnižovali důvěru v očích veřejnosti.
- Pracovníci jsou povinni se vzdělávat a udržovat svou kvalifikaci a způsobilost pro výkon své profese.
IV. Závěr
Etický kodex je pro každého pracovníka závazný a jeho nedodržování by bylo posuzováno jako porušení pracovní kázně se všemi vyplývajícími důsledky.